Munkahelyi konfliktuskezelés diákoknak: Ezeket érdemes tudni!

A munkahelyi konfliktuskezelés az együttműködés kulcsa

A munkahelyi kultúráról, környezetről már több tanulmány is született. Fontos kutatási terület, hiszen a munkád szerves részét képezi az élednek, ha belegondolsz, több időt töltesz a kollégáiddal, mint a családtagjaiddal. Még ha teljesen távmunkában is dolgozol, akkor is valószínüleg javarészt munkatársakkal kommunikálsz a nap folyamán.

A nehézséget ebben a közegben az okozza, hogy egy munkahelyen sok különböző korú, nemű, személyiségű és hátterű ember kerül össze, akik nem feltétlen tudnak gördülékenyen együttműködni.

Gyakran a közös feladatok elvégzése során, időről időre konfliktusok alakulhatnak ki, pláne ha egy stresszesebb, kiélezettebb időszakról beszélünk.

Ezeknek a hirtelen kialakuló konfliktusoknak a helytelen kezelése megterhelheti a munkahelyi légkört, gátolhatja a hatékony munkavégzést,és rombolhatja a munkatársak közötti kapcsolatokat. Ha azonban jól oldjuk meg az ellentéteket, akkor lehetőséget teremthetnek a fejlődésre és az innovációra.

Ezt a témát videó formában is boncolgatjuk, ha kíváncsi vagy rá, kattints ide!

A konfliktuskezelés lehetőség a fejlődésre

A munkahelyi konfliktusok átalakíthatóak egy hasznos eszközzé, amely teret enged az együttműködésnek, és hatékonyan járul hozzá a munkahelyi harmóniához. Ismertetünk most veled néhány konfliktuskezelési tippet, melyek segítségével te magad is profin állhatsz szembe a kellemetlen munkahelyi helyzetekkel.

Figyeld meg az érzéseidet, mielőtt konfliktuskezelést próbálnál!

Feszült szituációban mindig igyekezz azonosítani a benned kialakult érzéseket. Ha idegessé, dühössé vagy türelmetlenné válsz, tekints magadba, hogy mi válthatja ki ezeket belőled. Lehetséges, hogy nem is a másik személy felé irányulnak az ellenérzéseid, hanem csak a benned lévő  feldolgozatlan eseményekre, traumákra adott öntudatlan válaszaid ezek, melyek a kelleténél intenzívebben reakciót okoznak, ezért is annyira fontos az önismeret gyakorlása.

Akár belső, akár külső indok vezet a belső egyensúlyod megborulásához, ne ekkor próbáld megoldani a konfliktust. Amikor érzelmileg túl vagy pörögve, akkor nem fogsz tudni semleges és nyugodt maradni, és könnyen lehet, hogy a kollégád első mondatára csattanni fogsz. Inkább tarts szünetet, vegyél pár levegőt, vagy menj ki a helyiségből!

Találj egy időpontot, amikor beszélhetsz a másik féllel!

A konfliktus megoldásához vezető út a probléma átbeszélésen keresztül vezet. Igyekezz taálni erre egy mindkettőtök számára ideális időpontot! A legjobb, ha ezt személyesen teszitek meg, hiszen a szavak és az érzések gyakran félreértelmezhetőek telefonon, e-mailben vagy chaten.

Mielőtt találkoztok, igyekezz megteremteni magadban a megfelelően higgadt állapotot, hogy,nyugodtan tudd kezelni a szituációt.

A találkozón:

  • azonosítsátok együttes erővel a felmerült problémát,
  • beszéljetek tiszteletteljesen egymással, hibáztatás, egymásra mutogatás  vagy feldühítés nélkül. Ez önfegyelemre is tanít. Ha olvasnál a témában, akkor érdemes meglesned az erről szóló cikkünket!
  • adjok esélyt egymásnak a beszédre, ne vágjatok a másik szavába,
  • a maximálishallgasi figyelemmet tanúsítsátok.

Ha már mindketten elmondtátok, hogyan érzitek magatokat, próbáljatok meg közösen megoldást vagy kompromisszumot keresni, szükség esetén egy harmadik félt bevonva.

Ne vond be feltétlen a feletteseidet!

Ha van egy több fronton zajló konfliktus, ne azokkal kezdj elsődlegesen beszélni, panaszkodni, akik hatalmi státuszban vannak. Ehelyett azokat az embereket kérdezd meg a helyszíni tapasztalataikról, akik valóban a konfliktus közvetlen közelében vannak. Minél több ember véleményét kérd ki, mert – még ha őszinték is a kollégák – mindenki a saját szűrőjén, nézőpontján, negatív hiedelmein keresztül meséli a történteket. Ha megérted az álláspontjukat, a kommunikáció is hatékonyabb lesz.

Kérdezz!

Így értheted meg a konfliktust és a mögötte zajló dinamikákat. A tökéletesen jó szándékot is félre lehet érteni egy negatív szűrőn keresztül, vagy éppen a rossz megfogalmazás miatt. Mutass empátiát, képzeld magadat a másik helyzetébe, figyelj és legyél kíváncsi!

Ne abszolút igazságként tálald a feltételezéseidet!

Ne úgy tálald a mondandódat, hogy az az egyetlen igazsg, hanem inkább úgy, hogy ez a te nézőpontod, feltételezésed, ez máris árnyalja a történteket. Ne hibáztass, ne bírálj, és ne cimkézz másokat cselekedeteik miatt!,

Viselkedj semlegesen!

Tartsd  kontroll alatt az érzéseidet, a harag, a türelmetlenség ne látszódjon a viselkedéseden. Nemcsak a kiabálás kerülendő, hanem a grimaszolás, karba tett kéz és egyéb nonverbális gesztusok is, melyek hergelhetik és negatív viselkedésre ösztönözhetik a másik személyt is.

A megfelelő munkahelyi konfliktuskezelés  nem velünk született, hanem egy fejleszthető készség.

Azonban megelőzhető a konfliktus kialakulásának esélye is azáltal, hogy a vezető olyan  munkatársakat kezd el foglalkoztatni akik illenek a csapat dinamikájába, avagy időben felismeri, kiszűri a munkakörnyezet hangulatát bontó egyéneket. 

Ha mindent megtettél, és végképp nem érzed jól magad, akkor érdemes megfontolni a váltást. Legyél világítótorony a környezetedben, ha munkát keresel vagy váltanál, nézz körbe az aktuális ajánlataink között!

Egyéb