tiktok alkalmazás

TikTokozom, tehát vagyok!?

Ha egyetemre/főiskolára vagy még inkább középiskolába jársz, valószínűleg te is hallottál már a TikTok nevű applikációról. Ha mégsem, itt egy kis gyorstalpaló diákszövetkezetünk csapatától: a TikTok egy olyan közösségi média alkalmazás, amivel rövid (15-30 mp-es) videókat készíthetsz, elláthatod őket filterekkel és különböző effektekkel, majd megoszthatod őket a többiekkel. Hasonlóan az Instagram kezdőfelületéhez, ezek a videók is lájkolhatóak, címkézhetők hashtagekkel, a tartalmak pedig hírfolyamszerűen jelennek meg.

Hogyan működik a TikTok?

Az alkalmazásban egy hatalmas adatbázisból választhatsz rövid zenés vagy szöveges hangfájlokat, amire utána egész egyszerűen karaoke módjára rátátogsz. Annál menőbb a videó, minél bonyolultabb koreográfiát készítesz hozzá, és minél kreatívabban alkotod meg. Mindig vannak aktuális felkapott track-ek, amiket ha felhasználsz, a videóddal nagyobb sikert érhetsz el. Készíthetsz duettet más felhasználókkal, csinálhatsz válaszvideót egy neked tetsző videóra, vagy részt vehetsz akár egy hashtag challenge-ben is.

tiktok videó

Ismerősnek tűnik?

Nem csal az emlékezeted. 2018 augusztusáig a Musical.ly volt az a több mint 100 millió felhasználóval rendelkező videós alkalmazás, amellyel 15 másodperces „tátogós” videókat oszthattunk meg a nagyközönséggel. Ez volt a tinik kedvenc játszótere, amely már komoly piaci értékkel bíró sztárokat is kitermelt magából. 2018 nyarán azonban a TikTok tulajdonosa bekebelezte az appot, így az ott lévő 100 millió felhasználó és azok tartalmai automatikusan a TikTokhoz kerültek.

Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a TikTok elképesztő módon növelte meg a letöltései számát: a 2017-es (felvásárlás előtti) 130 millió 2018-ban 660 millióra nőtt, ami egy „szerény”, 407 %-os növekedést jelent. 2018 októberében ez lett a legtöbbször letöltött alkalmazás az USA piacán, 2019-re pedig már több mint 1 milliárd letöltéssel büszkélkedhetett. A havi aktív felhasználók száma kb. 500 millió, ezzel pedig a TikTok ma a világ második legnépszerűbb applikációja.

tiktok appok

Új felület – új sztárok

Nem kellett sokáig várnunk arra sem, hogy az önjelölt influencerek a TikTokot is meghódítsák. Összességében azt mondhatjuk, hogy a TikTok-véleményvezérek jellemzően más platformokon (pl. YouTube és Instagram) is aktívak, és már egy jól felépített, lojális követőbázissal rendelkeznek. 2019. szeptemberi adatok szerint a világ legnépszerűbb TikTokkere a 17 éves Loren Gray, akit 34,7 millióan követnek az alkalmazásban. A hazai „sztárok” közül lehet, te is hallottál már Czura Karináról, akit az első TikTok-fesztiválon, a TikTop Awards & Fest-en 2019 legjobb magyar videósának választottak. A 15 éves magyar lányt 240 ezren követik, a legnézettebb videója pedig külföldön is elterjedt, amit így 8 millióan láttak világszerte.

tiktok influencer

Retteghet a Facebook?

2014 és 2018 között mintegy 20 %-kal esett vissza a tizenéves Facebook-felhasználók száma, amely alapján joggal feltételezhetjük, hogy a fiatalabb generációk tagjait más platformokon kell keresni. Bár nem kapcsolt valami gyorsan, 2018 októberében a Facebook is létrehozta a saját Lasso névre keresztelt „tátogós” videós appját, amelyet – nem titkolva – a TikTok versenytársának szántak. Tökéletesen lemásoltak minden funkciót, a Lasso semmivel sem nyújt többet a kínai óriásnál.

Egyelőre nem tűnik valós fenyegetésnek, viszont ha azt nézzük, hogy a túlságosan idealizált Instagramhoz és Facebookhoz képest a TikTok az „igaziságra” törekszik, a Facebooknak igencsak fel kell kötnie a nadrágot a Z-generáció elhódításához.

Nem nem olyan egyszerű az influencer-lét. Kattints és nézz szét aktuális diákmunkáink között!

News