Hírek
Szereted a pörgést, és jól érzed magad emberek között? A hostess diákmunka lehet a neked való megoldás
Az iskola mellett szeretnél dolgozni, de nem tudod, hogy mi a neked való állás? Ismerkedj meg a hostess diákmunka feladataival!
Diákként természetesen az elsődleges feladatod a tanulás, függetlenül attól, hogy középiskolába vagy egyetemre jársz éppen. Annak azonban semmi akadálya, hogy a szabadidődben munkát is végezz: ezzel amellett, hogy egy kis bevételre teszel szert, rengeteg tapasztalatot is szerezhetsz, melynek később nagy hasznát veszed majd. Ha jól kommunikálsz és szívesen foglalkozol emberekkel, a hostess munka lehet a legjobb választás: az alábbiakban minden fontos tudnivalót megosztunk veled.
Mit is jelent a diákmunka?
Azok a diákok, akik még a tanulmányaikat végzik, hallgatói jogviszonyban állnak, a tanulás mellett vagy az iskolai szünetekben munkát végezhetnek. Ez alapvetően semmiben sem különbözik a “rendes” munkaviszonytól, a fiatal, 18. életévüket be nem töltött munkavállalókra azonban számos kedvezőbb munkajogi szabály vonatkozik. Ide tartozik – egyebek mellett – az, hogy a napi munkaidőd legfeljebb nyolc, 16 éves kor alatt pedig csupán hat óra lehet. Négy és fél órát meghaladó napi munkaidő esetén legalább 30 perc munkaközi szünet jár neked, ahogy heti két pihenőnapra is jogosult vagy, éjszakai munkát pedig nem végezhetsz.
A lehetőség természetesen nem korlátlan: főszabály szerint 16 éves korodtól vállalhatsz munkát, illetve nappali rendszerű tanulóként egy évvel korábban, az iskolai szünetek idején is dolgozhatsz. Kiskorúként a munkaviszony létesítéséhez szükséged lesz a szüleid (pontosabban a törvényes képviselőd) vagy a gyámhatóság hozzájárulására.
Fiatalkorúként ugyanúgy vállalhatsz munkát, mint bárki más, tanulóként azonban lehetőséged van arra is, hogy egy iskolaszövetkezet segítségét vedd igénybe, ahol segítséget nyújtanak abban, hogy megtaláld a számodra tökéletes, és az iskolai időbeosztáshoz is passzoló munkahelyet – az alábbiakban egy ilyen lehetőséget szeretnénk bemutatni neked.
A hostess diákmunka
Egy hostess (vagy host, hiszen természetesen a férfiak sincsenek elzárva ettől a lehetőségtől) feladata az, hogy egy étteremben, szállodában, bárban vagy bármilyen rendezvényen fogadja és üdvözölje a vendégeket, segítsen nekik megtalálni az asztalukat, és szolgálatukra legyen bármiben, amivel kellemesebbé teheti az ott tartózkodásukat. Ennek része az is, hogy a hostess segíti a helyszínen való navigációt, ellátja a vendégeket minden fontos információval az adott szolgáltatóval, rendezvénnyel kapcsolatban, és kezeli az esetlegesen felmerülő igényeket, megválaszolja a kérdéseket.
A hostess munka része lehet egy üzletben, áruházban a vásárlók tájékoztatása és részükre bizonyos termékek ismertetése, azok előnyeinek bemutatása. Ennek keretében meg kell válaszolni a vásárlói kérdéseket az áru jellemzőivel, illetve az aktuális akciókkal kapcsolatban is.
Léteznek olyan állások, melyek lényege nem a meglévő, hanem a potenciális ügyfelek felkutatása és tájékoztatása, szórólapok, promóciós anyagok vagy termékminták osztogatása, illetve adatgyűjtés, kérdőívek kitöltése valamilyen piackutatás céljából.
A munka tehát igen szerteágazó lehet, érdemes tehát megismerkedni az annak elvégzéséhez szükséges készségekkel, képességekkel.
Mire van szükség a hatékony munkavégzéshez?
Ahhoz, hogy a hostess munkát megfelelően elláthasd, nincs szükséged semmilyen képesítésre; a hasonló munkakörökben szerzett tapasztalat persze nem akadály, de kezdőként is minden lehetőséged megvan az elhelyezkedésre. Lássuk, milyen képességekre van szükséged ahhoz, hogy sikeres lehess ebben a szakmában!

Jó kommunikációs készség
Hostessként folyamatosan emberekkel kell kommunikálnod: fogadod, útbaigazítod és tájékoztatod őket a tudnivalókról, ismerteted velük a munkáltatód termékének jellemzőit és előnyeit, így nagyon fontos, hogy érthetően és magabiztosan kommunikálj. Ehhez persze egy kis tanulás is szükséges, hiszen tisztában kell lenned az adott áru minden tulajdonságával, az esemény menetével és a helyszín jellemzőivel, de olykor az is előfordul, hogy rosszkedvű, mogorva, esetleg egyenesen ellenséges ügyfelekkel találod szemben magad. Ilyenkor a megfelelő kommunikációs készség nyújthat neked segítséget abban, hogy a problémás helyzetekre gyors és hatékony megoldást találj.
Problémamegoldó képesség
Váratlan helyzetek bármikor előfordulhatnak, különösen igaz ez akkor, ha emberekkel foglalkozol. Lehet, hogy egy vendég rosszul érzi magát, otthon felejtette a meghívóját, elveszett egy foglalás, vagy a helyszínnel kapcsolatban merül fel valamilyen nem várt probléma.
Egy hostessnek képesnek kell lennie arra, hogy egy nehéz helyzetben gyorsan reagáljon, és megoldást találjon anélkül, hogy az ügyfelek kényelmét vagy az esemény gördülékenységét befolyásolná. Fontos tehát, hogy képes legyél önálló döntéseket hozni, és ismerd fel, hogy mikor kell más, a kérdésben illetékes személy segítségét kérned.
Türelem
Hostessként gyakran egyszerre nagyobb embertömeggel találkozol, akik közé természetesen különböző személyiségtípusok is tartoznak. A legtöbb vendég általában megértően áll a hostesshez, de előfordulhat, hogy olyanokat is kezelned kell, akik bizony próbára teszik a türelmedet.
Ha egy vendég nem hajlandó kivárni a sorát, esetleg többször is felteszi ugyanazt a kérdést, vagy nem érti, hogy mit szeretnél elmagyarázni, neked akkor is nyogodtnak kell maradnod, hiszen a problémás helyzeteket higgadtan kell kezelni ahhoz, hogy megőrizhesd a pozitív légkört.
Barátságos hozzáállás
Egy rendezvényen az az elsődleges feladatod, hogy kellemes és hívogató légkört teremts, és a vendégekre pozitív benyomást tegyél, hiszen te képviseled magát az eseményt. Ha egy terméket kell megismertetned a potenciális vásárlókkal, akkor is az a legfontosabb, hogy barátságosan, udvariasan szólitsd meg őket. Természetesen szó sincs arról, hogy mindenkivel bizalmas, baráti kapcsolatot kell kialakítani, de abban a néhány percben, amíg az ügyfelekkel beszélsz, figyelmesnek és kedvesnek kell lenned. Sokszor egy kedves mosoly, egy udvarias köszöntés vagy egy apró gesztus is sokat számíthat abban, hogy mások azonnal jobban érezzék magukat.
Jó szervezőkészség
Munkád során gyakran több feladatot kell összehangolnod, így egyszerre kell odafigyelned a vendégek köszöntésére, irányítására és az információk átadására. A gördülékeny munkavégzés érdekében alapvetően fontos, hogy tisztában legyél a program menetével, a termék tulajdonságaival és képes legyél hatékonyan beosztani az időt, priorizálni a feladatokat.
Stressztűrő képesség
Végül, de nem utolsó sorban, ha emberekkel foglalkozol, ráadásul egyszerre több felelősség is nyomja a válladat, muszáj hogy jól viseld a téged érő stresszt. Ha pánikolsz, kapkodni kezdesz, azzal csak saját magadnak ártasz, a higgadtságodat tehát még a legsűrűbb napokon is meg kell őrizned.

Egy különleges lehetőség – a reptéri diákmunka
Téged is vonz az utazás, a repülés gondolata? Mindegy, hogy a világ mely pontján járunk éppen, a repülőtér egy igen különleges hely. Itt tanúi lehetünk az örömteli találkozásoknak, könnyes búcsúknak, a kalandok előtti izgalomnak, ha tehát valakit érdekelnek a különleges emberi történetek, a reptéri munkában biztosan nem fog csalódni.
Ez egy igazi multikulturális találkozási pont: kevés hely van a világon, ahol ennyi különböző nemzetiségű és hátterű ember megfordul. Emellett persze nem utolsó szempont az sem, hogy a repülés az emberiség egyik legnagyobb találmánya, érthető tehát, hogy itt valóban különleges atmoszférával találkozhatunk.
Ha te is szeretnél a részese lenni ennek a különleges világnak, itt diákként is megtalálhatod a számításod. Reptéri hostessként olykor valamely légitársaság vagy maga a reptér képviseletében kell az utazókat kifaggatnod a repülési szokásaikról, felkérni őket egy rövid kérdőív kitöltésére, esetleg egy transzferszolgáltatással foglalkozó reptéri céget promotálva adsz információkat és eligazítást az utasoknak.
Miben más a reptéri munka?
Hostessként a reptéren is hasonló feladatokat kell ellátnod, mint bármely más munkakörben, itt azonban kiemelten fontos a nyelvtudás: a legtöbb állás betöltéséhez legalább középfokú angol tudással kell rendelkezned, hiszen az utasok jelentős része biztosan külföldi lesz.

Mennyit kereshetsz hostessként?
Természetesen az egyik legfontosabb kérdés, amikor munkát vállalsz az, hogy mekkora bevételre tehetsz szert ebből. A hostess munkáért járó órabér rendszerint bruttó 1800 és 2300 forint között mozog, ezzel kapcsolatban azonban fontos tudni, hogy ha a 25. életévedet még nem töltötted be, személyi jövedelemadó-mentességet élvezel, így a bruttó munkabéredet teljes egészében kézhez is kaphatod.
Hogyan segíthet neked az Y Diák Iskolaszövetkezet?
Ha a tanulmányaid mellett valamilyen munkát is vállalsz, azzal nem csupán a pénzügyi szabadságot teremtheted meg magadnak, de rendkívül hasznos tudást és tapasztalatot is szerezhetsz, amit később, az iskolából kilépve biztosan kamatoztatni fogsz. Hostessként megtudhatod, hogyan kell kezelni az embereket, és megtanulhatsz proaktívan, hatékonyan dolgozni nagyobb terhelés alatt is.
A munkakeresésben az Y Diákszövetkezet színvonalas, minőségi szolgáltatásai is a segítségedre lesznek. Legyen szó akár egy hosszútávú diákmunkáról, akár egy gyakornoki program leszervezéséről vagy mentorálásról, ránk számíthatsz! Azért pedig, hogy pontosan lásd, mire számíthatsz életkorod és tapasztalataid szerint, az oldalunkon található bérkalkulátor révén tájékozódhatsz, az elérhető állásokat böngészve pedig megtalálhatod a számodra ideális hostess munkát Budapesten vagy az ország egyéb pontjain.
