Tippek a munkahelyi kiégés ellen

A munkahelyi kiégés előjelei – Ismerd fel időben!

Nem ritka eset, hogy a munkavállaló egy idő után belefásul munkájába, és mind szakmai, mind személyes szinten érdektelen marad iránta. Lelassult teljesítmény, egyre több hiba a teendőkben, állandó fásultság, fáradtságérzet – a munkahelyi kiégés többek között erről ismerhető fel. Miután azonban ez a folyamat nem egyik napról a másikra történik meg, munkaadóként a legjobb amit tehetsz, ha a prevencióra helyezed a hangsúlyt. Hogy hogyan találhatsz időben megoldást a céges szintű problémára? Cikkünkben erre keressük a megoldást!

A munkahelyi kiégés egyik előjele a koncentrációképtelenség

Mit jelent a burnout szindróma, és hogyan ismerhető fel?

A kiégés szót bár a köznyelvben is gyakran használjuk, valójában a burnout szindrómát értjük alatta, amely egy krónikus stresszállapotot jelöl. Fizikai és érzelmi kimerültség jellemzi, amely nem csak a munkahelyi teljesítményre hat ki, de magánéleti szinten is motivációvesztést eredményez. Lassú és fokozatos az út, amely idáig vezet, éppen ezért, mielőtt teljesen felőrölné a munkavállalót a munkahelyi kiégés, bőven van lehetőség dolgozni az állapot visszafordításán. 

Melyek a munkahelyi kiégés kezdeti jelei?

  • állandó fáradtságérzet a teendők növekedése nélkül
  • motiváció, lelkesedés hiánya, lankadása
  • csökkent teljesítmény
  • ingerlékenység, szélsőséges reakciók a felmerülő problémákra
  • feledékenység
  • gyakori megbetegedés
A munkahelyi kiégésnek fizikai mellékhatásai is lehetnek

Ahogyan már említettük, a kiégés fokozatosan áll be, így ha ezeknek a tüneteknek kezdeti, enyhébb jeleit látod alkalmazottadon, már néhány apró lépés is sorsfordító lehet. Például ha a csapat egyik tagja csak néhány hete kezdte el mutatni a munkahelyi kiégés jeleit, küldd el szabadságra, esetleg beszéld át vele munkaidejét! Biztosítsd számára a részmunkaidő lehetőségét addig, ameddig szüksége van rá. A rugalmas munkaidő nem csak a dolgozók számára előny: a cég számára lojális, szellemileg is tartósan friss munkaerőt eredményez. Éppen ezért fontos figyelemmel tekinteni az egyedi élethelyzetekre.

Munkahelyi kiégés: milyen céges gyakorlatokkal előzhető meg?

Ha sok a távozó kolléga vagy azt látod, hogy alkalmazottaid rövid időn belül veszítik el lelkesedésüket munkájukkal kapcsolatban, akkor nagy valószínűséggel céges gyakorlataid átgondolást igényelnek.

A munkahelyi kiégés sok esetben a szervezetlenség, a helytelen vezetői döntések, esetleg a túl nagy kontroll számlájára írható. A kizárólag profit- és teljesítményorientált munkahelyeken dolgozó alkalmazottak nagyon hamar képesek a fenti jeleket mutatni. Vezetőként kiemelten fontos az alkalmazottak mentális jóllétét támogatni, jó HR szakemberek, de akár coach vagy munkahelyi pszichológus segítségével is.

Munkahelyi kiégés megelőzése az Y generáció tippjeivel

Ha a cég nem foglalkoztatott eddig mentálhigiénés szakembert, akkor akár a HR-es kolléga, vagy maga az ügyvezető is megteheti, hogy havi szinten egyszer az összes kollégát végighallgatja, feladatairól, problémáiról, érzéseiről kérdezi őt. Lehetséges kérdések: Milyennek érzékeli a feladatok mennyiségét? Túl van terhelve, netán unatkozik a kevés feladat miatt? Volt része munkahelyi konfliktusban kollégáival? Mennyire találja izgalmasnak és változatosnak a feladatait? Hogy érzi, összhangban van teendőinek színvonala a képességeivel? 

A kérdésekre adott válaszokból szükség szerint a feladatok újraszervezhetők, a kollégák között egymással cserélhetők. Adott esetben a pozíció megváltoztatására is sor kerülhet, hiszen lehetséges, hogy az alkalmazott rég kinőtte már azt a pozíciót, amiben kezdett és magasabb felelősségre, ezzel párhuzamosan pedig magasabb fizetésre lenne szüksége ahhoz, hogy motivációját fenntartsa.

Lelkes munkaerőre van szükséged? Mi segítünk!

Az Y Generáció Iskolaszövetkezetnél azon dolgozunk, hogy céged a legkiválóbb diákmunkaerőhöz, a fiatalokat pedig a legjobb szakmai lehetőségekhez, és fejlődéshez juttassuk.

Kérj ajánlatot még ma!

Egyéb