Most vagy soha? Gondolatok a halogatás művészetének pszichológiájáról

Mindannyian ismerjük a mondást: „Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!” Mégis sokszor kerülünk abba a helyzetbe, hogy a határidő közeledtével sem sikerül nekiállni a feladatainknak és mindent az utolsó pillanatra hagyunk. Pontosan tudjuk, hogy nem lenne szabad, és hogy az időhúzással a problémáink nem fogják megoldani önmagukat. Ölbe tett kézzel várjuk a csodát, de véletlenül sem teszünk semmit az előrehaladás érekében. Legyen szó akár iskoláról vagy munkahelyről, ha Te is kerültél már ehhez hasonló ördögi körbe, ez a bejegyzés talán beléd is lelket önthet!

időnyomás

A halogatás életünk természetes velejárója, hiszen több feladat elvégzésekor elengedhetetlen, hogy fontossági sorrendet állapítsunk meg köztük, rangsoroljuk őket. A baj akkor kezdődik, amikor a halogatás személyiségtényezőként árnyékolja be mindennapjainkat. A krónikus halogatás, vagy prokrasztináció azt a viselkedés-tendenciát takarja, amikor képtelenek vagyunk rávenni magunkat bizonyos feladatok vagy kötelességek elvégzésére. Változatos tevékenységekkel vagyunk képesek húzni az időt, csak azért, hogy ne kelljen az előttünk tornyosuló feladathalomra koncentrálnunk: ki kell takarítani a házat, meg kell nézni még egy részt a sorozatból, végig kell olvasni még egy cikket, be kell lájkolni még egy képet, meg kell etetni a kutyát, csak hogy néhány klasszikust említsünk…

feladatok

Sokan védekeznek azzal, hogy „teher alatt nő a pálma” és időnyomás alatt jobban tudnak teljesíteni, ám a valóság sajnos nem ezt a tendenciát mutatja. Minél tovább húzzuk az időt, annál inkább nyomaszt minket a lelkiismeret-furdalás, a stressz és a bűntudat. Senkit sem szeretnénk ijesztgetni, de a félév felénél igencsak ideje a feladat-kupac aljára (és magunkba) nézni, és megelőzni a halogatás-pánikot. Lássuk, hogyan!

1. Oszd fel!

Ha már elég hosszú ideje halogattál, elhisszük, hogy elrettentő lehet a munka mennyisége. Bontsd kisebb részfeladatokra, így a probléma kezelhetőbbé válik, és egy-egy egység elvégzése nemcsak sikerélményt ad, hanem motiválóan is hat majd rád!

rendszerezés

2. Határozd el (de tényleg)!

Ne feledd, hogy a határidő nem kérlel kétszer. Míg a chatüzenetek, az emailek, a kutyád és a szobád kitakarítása is tud várni, a kötelességeidet nem tudod elodázni. Itt az ideje, hogy az akaraterőd győzzön a lustaság felett: fogadd meg, hogy addig nem állsz fel az íróasztaltól, amíg a kijelölt feladat teljes egészében el nem készült.

3. Teremtsd meg a feltételeket!

Van, akit a zenehallgatás segít a koncentrációban, másoknak viszont eltereli a figyelmét. Tapasztald ki, mire van szükséged ahhoz, hogy kizárd a külvilágot és csak azzal foglalkozz, amivel kell. Általában segít, ha viszonylagos rendet raksz magad körül (pl. az íróasztalodon), már előre bekészítesz egy pohár vizet, hogy később ne kelljen érte kimenned, és lehalkítod a telefonod értesítéseit.

halogatás

4. Jutalmazd meg magad!

Bizony, nem csak gyerekeknél működik – egy cél teljesítésekor ajándékozd meg magad egy kocka csokival, egy zeneszám meghallgatásával, vagy egy rövid sétával a kertben. Azonban vigyázz, ne hagyd, hogy a „motivátor” eltérítsen az eredeti célodtól, mert a végén még azon kapod magad, hogy megint egy 1 órás sorozatrésszel veregeted vállon magad.

Végül, de nem utolsó sorban, légy önmagaddal szemben türelmes. Egy már berögzült (rossz) szokást nem fogsz tudni egyik napról a másikra megváltoztatni, ne szegje kedved egy kezdeti kudarc! Ha elbizonytalanodsz, jusson eszedbe, miért csinálod, mennyivel könnyebb lesz az életed, ha nem adod fel! A kész munkánál pedig semmi sem motiválóbb; elégedettséggel és önbizalommal fog eltölteni, ha a kitartásod eredményét már magad előtt látod.

 

Úgy érzed, az eltökéltségedet élesben is megmutatnád?

Kattints és nézz szét aktuális diákmunkáink között!

News